Tujuh Keistimewaan Bumi Palestin

PALESTIN mempunyai kedudukan istimewa d ilubuk hati setiap muslim. Palestin adalah tanah suci yang diberkati sebagaimana disebutkan dalam Al Quran: Artinya: "Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat. "(QS. Al Isra:

Di sana terdapat Masjid Al Aqsa yang bagi umat Islam mempunyai beberapa keistimewaan:

1. Kiblat pertama umat Islam

2. Masjid kedua yang dibina di muka bumi seperti dinyatakan di dalam hadis Abu Zar al-Ghifari ra. Berkata: "Aku bertanya kepada Rasulullah:" Wahai, Rasulullah, masjid sama ada yang pertama kali dibina di muka bumi? "Beliau menjawab:" Masjid al-Haram ". Lalu aku bertanya lagi: "Kemudian masjid apa lagi?" Beliau menjawab: "Masjid al-Aqsa". Aku bertanya lagi: "Berapa jarak pembinaan antara keduanya?" Beliau menjawab: "empat puluh tahun.Kemudian di mana sahaja kamu mendapati waktu solat telah tiba, maka solatlah (kamu di situ)". [Hadis sahih diriwayatkan oleh Bukhari, Muslim, Nasai dan Qazuwaini]

Rasulullah saw. Juga bersabda: "Shalat di masjid al-haram lebih utama seratus ribu kali ganda berbanding solat di masjid lain, dan solat dimasjidku (Masjid Nabawi) lebih utama seribu kali ganda (berbanding solat di masjid lain) dan solat di masjid Baitul Maqdis (masjid al -Aqsha) lebih utama lima ratus kali ganda (berbanding solat di masjid lain) ". [Diriwayatkan oleh at Thahawi] Dari Abu Hurairah ra. Rasulullah saw. Bersabda: "Tidak dianjurkan untuk melakukan perjalanan kecuali ke tiga masjid: masjid al-Haram, masjidku ini (Masjid Nabawi) dan masjid al-Aqsa". [Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim]

4. Palestin adalah terminal akhir dari perjalanan Isra Nabi Muhammad saw. Dan sekaligus titik permulaan Mi'rajnya ke langit untuk menerima perintah solat lima waktu, seperti telah disebutkan dalam surat al-Isra ayat 1 di atas.

5. Negeri para Nabi, di mana banyak nabi-nabi dilahirkan, hidup dan dikebumikan di sana, seperti Nabi Ibrahim, Ishak, Sulaiman, Musa, Daud dan lain-lain.

6. Palestin juga adalah Negeri tempat dikumpulkan dan dihidupkan kembali semua umat manusia, dari sejak Nabi Adam hingga generasi akhir zaman. Tempat domisilinya Darul Islam. Orang yang teguh untuk tetap tinggal di sana kerana Allah, bagai seorang mujahid yang berjihad di jalan-Nya. Abu Umamah al-Bahili ra. Berkata: bahawasanya Rasulullah saw. Bersabda: "Sentiasa akan ada sekelompok orang dari ummatku yang memperjuangkan kebenaran dan memerangi musuh mereka. Mereka tidak peduli dengan orang-orang yang tidak selari dengan mereka sehingga ketentuan Allah swt. Menyambangi mereka dan mereka akan tetap seperti itu ". Mereka bertanya: "Ya Rasulullah, di manakah mereka itu?" Beliau menjawab: "mereka berada di Baitul Maqdis di Sekitar Baitul Maqdis".

7. Pusat berkumpulnya generasi kedua dari kumpulan yang ditolong Allah sampai hari kiamat. [] Sumber: al Haqaaiq wa ats Tsawabit fil Qadliyyah al Filisthiniyyah / Karya: Dr. Muhsin Muhammad Saleh / penterjemah: Heri Efendi, Lc



Siapa Dajjal?
⛄ Dajjal ialah seorang manusia, yang telah ditangguhkan ajalnya. Dia diberi kelebihan oleh  Allah SWT untuk menguji keimanan manusia.

⛄ Makanan orang-orang beriman ketika Dajjal keluar nanti hanyalah tasbih (SubhanAllah), tahmid (Alhamdulillah), tahlil (La Ilaha Ilallah) dan takbir (Allahu Akbar).

⛄ Sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, kenyangkah?"
"Tidak. Manusia akhir zaman berzikir hanya sebagai cara untuk terus bersabar dengan lapar".

⛄ Kita kena berpuasa sunat selalu sebab waktu Dajjal keluar nanti, kita boleh bertahan dengannya kerana dia memonopoli semua makanan di atas muka bumi.

⛄ Antara kelebihan-kelebihan yang Allah SWT bagi kepada Dajjal:
- Boleh menyuburkan tanaman.
- Boleh turunkan hujan.
- Menghidupkan yang dah mati.

⛄ Macam mana Dajjal nak keliling dunia cuma dalam masa 40 hari? Sempat ke?
"Pergerakan Dajjal itu bagaikan hujan yang ditiup angin".

⛄ Dajjal akan menjadi ketua di dunia ni. Semua pemerintahan nanti bawah kekuasaannya. Apabila  telah kuasai semua, dia akan mengaku sebagai tuhan.

⛄ Nanti, Dajjal akan suruh semua orang mengakui dia ialah tuhan. Sesiapa yang mengaku, akan jatuh kafir, tetapi dapat kemewahan dunia. Sesiapa tak mengaku, derita.

⛄ Hari pertama Dajjal di dunia = Setahun.
Hari ke 2 = Sebulan.
Hari ke 3 = Seminggu.
Hari ke 4 sampai hari ke 40 = hari-hari biasa.

⛄ Dajjal nl penipu besar. Antara pengikutnya yang ramai adalah dalam kalangan kaum wanita dan kanak-kanak, kerana mereka mudah terpedaya.

⛄ Sabda Nabi SAW; ketika dajjal keluar, ikatlah anak dan isterimu di tiang pada rumah. Tindakan ini untuk mengelakkan mereka keluar dan terpedaya dengannya.

⛄ "Jika Dajjal keluar ketika aku masih hidup, aku akan bersama-sama dengan kamu semua untuk menentangnya".
- Nabi Muhammad SAW.

⛄ Dajjal akan menghidupkan semula mak kita yang telah meninggal untuk meyakinkan kita yang dia  tuhan. Sedangkan yang hidup itu hanyalah jelmaan syaitan!

⛄ "Jika kamu berjumpa dengan Dajjal, bacakanlah 10 ayat pertama dari surah al-Kahfi".
- Nabi Muhammad SAW. Rasulullah SAW dah pesan. Amalkanlah!

⛄ Semua pelusuk dunia akan diterokai oleh Dajjal, kecuali 2 tempat sahaja iaitu Makkah dan Madinah kerana dikawal ketat oleh Malaikat.

⛄ Waktu Dajjal keluar nanti, masing-masing kena lindungi diri sendiri. Tiada siapa boleh membantu, waktu itu seorang ibu hendak tolong anak pun tak boleh.

⛄ "Kalau kita menyorok dalam air, selamat ke tidak daripada
Dajjal"?
Kata Syeikh Zainul Asri, penguasaan Dajjal  di darat, laut dan udara.
Tak boleh lari.

⛄ "Dajjal takut dengan azan. Kalau dia buat benteng, dan waktu tu tengah azan, akan musnah benteng tersebut".
- Syeikh Zainul Asri.

 ⛄ Dajjal akan buta matanya dan akan muncul perkataan 'Kaf Fa dengan Ra' dekat dahi dia setelah dia mengaku yang dia ialah tuhan.

⛄ Dajjal akan keluar bawa neraka dan syurga. Neraka yang dimaksudkan ialah kesengsaraan dan syurga adalah kebahagiaan. Neraka Dajjal sebenarnya ialah syurga dan Syurga Dajjal adalah hakikatnya neraka.

⛄ Dajjal akan dibunuh oleh Nabi Isa a.s. selepas Dajjal berjaya tawan dunia selama 40 hari setelah dia keluar nanti.

⛄ Amalkan 10 ayat pertama dan 10 ayat terakhir surah al-Kahfi,   kamu akan terselamat daripada fitnah Dajjal.

⛄ Sabda Nabi SAW; "Hafal 10 ayat pertama daripada surah al Kahfi, maka kamu akan selamat daripada Dajjal".

⛄ "Yang paling aku takut melanda umatku pada akhir zaman ialah huru hara yang dibawa oleh Dajjal".
- Nabi Muhammad SAW.

⛄ Orang yang malas nak ambil tahu pasal Dajjal ni, mereka tak tahu betapa
 huru-haranya yang akan dibawa oleh Dajjal nanti.

#S E B A R K A N....

Comments

Popular posts from this blog

Bahaya Hidup Membujang

Inilah Manfaatnya Pelihara Janggut

Makan Daging Babi Kerana Tak Tahu, Apa Hukumnya?